Am avut la vremea respectivă
acest articol, dar dl. Alexandru Petrescu de la ,,Gazeta Braşovului” a acţionat
mai rapid decât mine – felicitări – şi l-a publicat primul.
Îl reiau pentru că merită
acest subiect readus în atenţia autorităţilor. De ce? Pentru că până şi Corpul
de Control al premierului A. Năstase din 2004 estima frauda de la Braşov în
afacerea RIAL la 1.000.000.000 dolari – un miliard de dolari mai exact - la vremea
respectivă! Am scris acest lucru atunci în ,,Evenimentul Zilei”
Eh, subiectul a ajuns şi la
nivel de cercetare ştinţifică, că aia juridică doarme-n… vile. Scripcaru ştie
la ce ne referim.
Cercetare științifică a fost
realizată de profesorul Ștefan UNGUREAN şi publicată pe
site-ul http://www.romaniasociala.ro – Institutul de Cercetare a
Calității Vieții – Academia Română.
Profesia domnului Ștefan UNGUREAN este de sociolog, iar ocupația: este acea de
conferențiar la Facultatea de Sociologie și Comunicare, Universitatea
,,Transilvania” din Brașov.
Linii de fugă: televiziune şi
management public şi privat (firmă de consultanță în afaceri și resurse umane).
Sursa citată este interesată de teorie socială și de postmodernism, cu
preocupări în domeniul organizației, al sociologiei literaturii şi al istoriei
orale. Coordonator de parteneriate de cercetare ştiințifică cu ,,
Cercetarea se numeşte: România
Deleuziană: Fragmentul XXVI, Despre Cum Ajung Oamenii Să Sfârșească În Stradă
Deţinător al Premiului
Academiei Române „Dimitrie Gusti“ din 2015, sociologul conf. univ. dr. Ştefan
Ungurean din Brașov a făcut o cercetare întinsă pe mai multi ani, al cărei
obiect a fost modul în care se manifestă corupția în instituțiile publice.
Ulterior, în toamna lui 2017,
el a avut și o comunicare ştiinţifică dedicată acestei teme actuale:
„Implicarea instituţiilor publice în producerea nelegalismelor în afacerile
imobiliare în Municipiul Braşov – studiu de caz“, pe care a prezentat-o la
Universitatea Transilvania Braşov, în cadrul Colocviului Internaţional de
Ştiinţe Sociale şi Comunicare ACUM – 2017.
Iar pentru a putea descrie și
analiza implicarea instituțiilor statului în acest aspect al vieții publice,
autorul a pus în discuție cazul imobilului din
Câteva precizări tehnice:
despre cărțile funciare și numerele top. La mijlocul secolului al XIX-lea (în
Imperiul Habsburgic), orașul Brașov se parcelează, iar parcelele capătă numere
topografice.
Se constituie astfel câteva
hărți topografice ale orașului Brașov în diferite perioade. Cele mai vechi, cu
valoare istorică, sunt la Arhivele Naționale-Serviciul Județean Brașov. Harta
care este folosită de instanțele judecătorești este cea utilitară si se găsește
in prezent la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliară (OCPI) Brașov. După
cartografierea orașului s-a trecut la constituirea cărților funciare (CF)
aferente parcelelor respective.
Cartea funciară cuprinde
trecute numerele top ale imobilelor și terenurilor fiecărei parcele, numerele
de stradă, numele proprietarilor care se succed de-a lungul timpului, plus
diverse operațiuni (ex. vânzare-cumpărare). Important de subliniat este că
indiferent de schimbările produse de-a lungul diverselor perioade de timp și
notificate în cartea funciara (CF), numerele top rămân neschimbate.
Aceasta menținere neschimbată
a numerelor top este condiția succesiunii corecte a propietarilor înscriși în
CF.
Ilegalitățile in cazul
prezentat încep după intrarea în vigoare a Legii Nr. 112 din 25 noiembrie 1995
privind ,,Reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu destinația de
locuințe, trecute în proprietatea statului”.
În 1997 Primăria Brașov
constituie un dosar cu privire la extinderea mansardei la imobilul alăturat
imobilului în studiu, adică la str. Castelului nr. 48. Dosarul conținea
Proiectul tehnic (1997), Autorizația de Construire cu nr. 8106 din 1958, emisă
de Sfatul Popular al ,,Orașulului Stalin” (aceasta este denumirea
Brașovului din perioada ocupației sovietice) și care avea termen de finalizare
în 21.03.1959 (!!!) și ,,Certificatul de Urbanism pentru dare în folosință
definitivă” cu nr.79/1999.
Culmea absurdului, la o
constructie din Brașov pe str. Castelului 48, se face proiectul in 1997, se
autorizează construcția în 1958 în ,,Orașul Stalin” și apoi se dă Certificat de
Urbanism in 1999!
Tot în anul 1997 Primăria
Brașov emite o adresă către RIAL-Brașov ( Regia Imobiliară de Administrare
Locativă) în care spune că pe str. Castelului, nr. 44 se transformă
în nr 48. Informația din această adresă poate să fie cea care stă la bază
Certificatului de Urbanism. Acest Certificat de Urbanism 79/1999 cu adresa str.
Castelului nr. 48, includea gresit CF. 29 și nr.top. 4890-4891, care
aparțineau, de fapt, imobilului de pe str. Castelului nr. 46 (vechi 44).
Nu se poate proba că s-a
construit o ,,extindere mansardă” cu Autorizație de Construcție din 1958 emisă
pe timpul ,,Orașului Stalin” (!) si atunci la ce a folosit acest Certificat de
Urbanism nr.79/1999? Ce se poate afirma sigur, pe baza de acte, este că
Certificatul de Urbanism nr.79/1999 cu datele greșite (cel cu ,,Orașul
Stalin”!) a fost folosit la înregistrarea in CF 29 de la OCPI Brașov. Aceasta
a dus la absurditatea ca aceleași numere top 4890-4891 să aparțină la două
imobile. Mai precis, registratorul de la OCPI Brașov ,,nu vede” că în CF 29 se
începe cu imobilul din str. Castelului nr.46 (vechi 44) , care avea două etaje
la strada și – după înscrierea Certificatului de Urbanism 79/1999 – se termină
cu imobilul alăturat de la nr.48, care avea un etaj și o mansarda la stradă!
Primăria Brașov schimbă în
timp numerele stradale pe str. Castelului și emite adrese care se
contrazic. Dacă în 1997 susține că nr. 44 se transformă în nr. 48 (!), lucru
care duce la modificarea cărții funciare CF 29, în 2005 emite două adrese, una
în care se spune că s-au făcut verificări care arată că numărul 44 este numărul
46 , alta la fel, iar în 2015 afirmă același lucru. în alte două adrese.
În 2016, la solicitarea lui C.
( ştim numele, îl păstrâm anonym pentru că a mai apărut un nou dosar, nota
redacţie) din Brașov, parte interesată, Primăria Brașov afirmă oficial în scris
că nu are actul pe baza căruia s-au făcut aceste schimbări de numere stradale,
schimbări care au dus și la modificările față de realitate a cărții funciare CF
29 Brașov.
În felul acesta, rămâne
nelămurită situația numerelor top de la str.Castelului nr 46 din adresa
oficială a Primăriei și situația absurdă din CF 29 Brașov, în care numerele de
top 4890-4891, la început de carte funciară apar la str. Castelului nr. 46 cu
două etaje la stradă, iar la sfârșitul aceleiași cărți funciare CF 29 Brașov
apare la imobilul nr 48, cu un etaj și o mansarda la strada.
Pentru ca CF 29 să
,,justifice” noua adresă, adică ,,să i se facă loc”, cartea funciară adevărată
de la adresa str. Castelului nr. 48 aflată la OCPI Brașov a fost sustrasă în
întregime, iar în adresa trimisă lui C. adică în cuvintele din referatul OCPI
Brașov din 2016 se spune că este ,,lipsă inventar”.
Paralel cu ceea ce s-a
întâmplat cărților funciare de la OCPI Brașov privitor la imobilele de pe str.
Castelului 42-50, (două au fost sustrase, una distrusă parțial și două
modificate) copia hărții topografice scrisă în limba germană păstrată la
Arhivele Naționale – Serviciul Județean Brașov prezintă modificări la numerele
de top aferente la aceleași imobile de pe str. Castelului, nr.42-50.
Această copie a hărții
conformă cu originalul de la Arhivele Naționale Brașov, eliberată lui C. nu
corespunde cu harta de la OCPI Brașov în spațiul delimitat, numit mai sus,
Castelului nr. 42-50, în privința numerelor top. Mai mult, copia hărții
conformă cu originalul de la Arhivele Naționale-Serviciul Județean Brașov are
topuri modificate și față de indexul ,,Proprietarii
de case, numerele de carte funciare și numere topografice ale caselor din
Brașov” din 1913, existent chiar în această instituție și nu corespunde
nici cu suprapunerea cadastrală efectuată de expertul topograf Radu Precup. Mai
precis, de la numărul stradal 44 (vechi 42) care avea două numere top, se mută
un top la numărul stradal 46 (vechi 44) și le ,,împinge” pe celelalte până la
numărul stradal 50 (vechi 48), unde în loc de un top (corect), apar două topuri
de casă ( incorect).
Avem în Brașov două hărți vechi, una de la mijlocul
secolului al XIX-lea, cu valoare istorică, dar modificată față de realitate
pe copia conforma cu originalul, așa cum am arătat mai sus, la Arhivele
Naționale – Serviciul Județean Brașov, și o alta, mai recentă, după care s-a
făcut cartea funciară de la sfârșitul secolului al XIX-lea, utilitară pentru expertizele cerute de instanțele
judecătorești, în stabilirea proprietăților antecesorilor, la Oficiul de
Cadastru și Publicitate Imobiliară (OCPI) Brașov. Aceasta este corectă, conform
declarației dată de Registratorul Șef de la OCPI, la audiența din 18 mai 2017,
în prezența presei. Răspunzând la întrebarea care harta veche corespunde
realității, cea de la OCPI Brașov sau cea de la Arhivele Naționale – Serviciul
Județean Brașov, a afirmat clar ca cea de la OCPI este corectă. Cu alte
cuvinte, harta existentă la Arhivele Naționale – Serviciul Județean Brașov nu
este conformă cu realitatea.
Modificările prezentate mai
sus, atât în hărți cât și în cărți funciare au avut consecințe juridice. La
imobilul de pe str. Castelului nr. 46, doi proprietari de apartament au cerut
instanței dreptul de a se intabula. In 2006 instanța Judecatoriei Brașov a
cerut expertiză topografică privind situarea imobilului, mai precis
identificarea numerelor topo pe teren la imobilul de pe str. Castelului nr. 46.
Expertul tehnic topograf
Fazakas Grigore, desemnat de instanța Judecatoriei Brașov, a făcut un colaj din
două hărți: a luat capul hărții de la OCPI Brașov (harta CF nr. 67-77) pe care
l-a lipit de conținutul copiei conforme cu originalul a hărții vechi, de la
Arhivele Naționale – Serviciul Județean Brașov cu topuri modificate din zonă,
în cazul de față. În felul acesta, se îndeplinea cererea de legalitate a
instanței de judecată ca harta pusă la dispoziție să fie de la OCPI Brașov, iar
prin conținut, prin folosirea hărții de la Arhivele Naționale-Serviciul
Județean Brașov, prezentându-se astfel o situație topo modificată față de
realitate. În felul acesta, cele șase numere top: 4884, 4885, 4886, 4887, 4888,
4889 din CF 26 nu mai cuprindeau două
imobile numere stradale 42-44 (corect), ci cuprindeau acum trei imobilele,
adică și numărul 46 (incorect), așa cum apăreau pe copia conformă cu originalul
a hărții topografice modificată față de realitate, de la Arhivele
Naționale-Serviciul Județean Brașov.
Dosarul expertizei conținea
și adresa nr. 7646/2006 semnată de ing. Comșa Mihai, șeful biroului
,,Intabulări RIAL Brașov”, adresă care întărește modificarea incorectă operată
de expert, introducând imobilul în altă carte funciară, CF 26 Brașov, alături
de alte două imobile. Astfel, șeful biroului ,,Intabulări” prezintă CF 26 care
ar cuprinde în felul acesta 3 imobile de pe str. Castelului, la nr. 42, 44 și
nr. 46 (?!).
Continuarea mâine.
Iulian Rinder